Meteen naar de inhoud
Home » Digital Health in Coronatijd

Digital Health in Coronatijd

Het land staat stil.

Het is nu een week geleden dat een vriend me vertelde het scenario klaar te hebben liggen voor het sluiten van de scholen. En hoewel ik toen wel wist dat het sluiten onvermijdelijk zou zijn, dacht ik dat ik nog wel een week of twee had om me voor te bereiden.

Niet dus. Vandaag begint de nieuwe werkweek voor een groot deel van Nederland fundamenteel anders: thuis werken, thuis leren, thuis zorgen, thuis spelen, thuis trainen. We blijven actief, maar vanuit huis. Het land kan toch niet stilstaan?

Wat betekent dat voor ons, in het Digital Health Lab? Onze partners in zorg en onderwijs worden hard geraakt. De komende weken zien er voor ons ook anders uit dan verwacht. Maar wij denken dat wij ook een rol kunnen spelen.

Een voorbeeld: De afgelopen dagen kreeg ik vanuit een aantal zorgaanbieders de vraag hoe zij afstand kunnen bewaren en tòch hun cliënten begeleiden. Het moet toch mogelijk zijn om telefonisch of via een videogesprek de zorg voort te zetten? Inderdaad, dat is mogelijk. We hebben samen uitgedokterd hoe we dat op korte termijn kunnen realiseren. Cliënten reageren opgetogen.

Oplossingen voor Digital Health waar lang tegenaan wordt gehikt, worden binnen een dag geïmplementeerd in de zorgpraktijk. En hier ligt naar mijn mening een grote kans. Hoe kunnen we hier voor de lange termijn iets van leren? Beeldbellen wordt al lang genoemd als een belangrijk instrument in de zorg voor mensen van wie de mobiliteit afneemt. Al lang weten we dat beeldbellen een oplossing kan zijn voor collegiaal contact met bijvoorbeeld een arts.

Kunnen we deze crisis gebruiken als leerproces? Maken we van stilstand vooruitgang?

Precies op dat punt willen wij als Digital Health Lab een rol spelen.

  • Allereerst zijn wij beschikbaar met onze deskundigheid op het gebied van digitale zorg. Wij horen graag wat jullie in de dagelijkse operatie bezighoudt en willen daarin meedenken.
  • Daarnaast richten wij ons op de lange termijn. Wat zijn de lessen uit deze crisis voor Digital Health? Wij willen hierin onderzoekspartner zijn en helpen om processen en ervaringen te documenteren. Hierover zijn wij momenteel met een aantal partners in de Zeeuwse zorg in gesprek.
  • Tenslotte denk ik dat wij ook een platform kunnen zijn voor ontmoeting, inspiratie en het delen van kennis. Wij hebben veel verbindingen en zetten die graag in, in het gezamenlijk belang.

Een crisis is een tijd waarin onderscheid wordt gemaakt. Dat is wat het woord ‘crisis’ letterlijk zegt. Graag helpen wij jullie in het ontwikkelen van onderscheidingsvermogen.

Voor iedereen, maar met name de zorgprofessionals die het nu erg druk krijgen: Sterkte!

Arend Roos